Langues autochtones à l’ACFAS 2019 | Indigenous Languages at ACFAS 2019

(Please see English version below)

Colloque 618 – Assurer la relève pour la transmission et l’enseignement des langues autochtones

Les célébrations de 2019, Année internationale des langues autochtones donnent une visibilité indispensable à l’état précaire de la vaste majorité des langues autochtones à travers le monde. Alors que leur survie et leur vitalité dépend de leur transmission et de leur enseignement, assurer la relève des gardiens, protecteurs, enseignants et transmetteurs des langues autochtones représente un défi de taille. À l’heure actuelle, ces langues sont apprises et étudiées dans divers contextes (milieux communautaires, éducatifs; comme langue première ou seconde) et par des publics très variés (adultes et jeunes, autochtones et allochtones; aux divers niveaux de littératie), d’où l’importance de former la relève en conséquence. Cette 3e édition du Colloque sur les langues autochtones vise à favoriser des échanges porteurs sur cet enjeu fondamental.

Jimena Terraza, coordonnatrice de programme et professeure à l’Institut Kiuna, ainsi que Marco Bacon, directeur du Centre des Premières Nations Nikanite de l’UQAC, sont très fiers de coorganiser ce 3e Colloque sur les langues autochtones, en partenariat avec le Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur, la Commission canadienne pour l’UNESCO, le CIÉRA-UQO et la Chaire UNESCO en transmission culturelle chez les Premiers peuples comme dynamique de mieux-être et d’empowerment – UQAC.

___

Symposium 618 – Sustaining the transmission and teaching of Indigenous languages: Preparing the next generation

Celebrations around the 2019 International Year of Indigenous Languages lend much-needed visibility to the importance of preserving Indigenous languages around the world, the majority of which are in a vulnerable state. As the survival and vitality of these languages depends on them being transmitted and taught, preparing the next generation of caretakers, keepers, teachers and transmitters is a major challenge. Currently, Indigenous languages are learned and studied in diverse contexts (community and educational; as a first or a second language) and by a wide range of students (Indigenous and non-Indigenous adults or children, with different levels of literacy), hence the need for appropriately trained resources.

The third edition of the symposium on Indigenous languages aims to foster constructive dialogue on this fundamental issue.Jimena Terraza, Program Coordinator and Professor at Kiuna Institute and Marco Bacon, Director of the Centre des Premières Nations Nikanite, UQAC, are very proud to coorganize the 3rd annual Indigenous Languages Symposium in partnership with the Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur (Quebec), the Canadian Commission for UNESCO, the CIÉRA-UQO and the Chaire UNESCO en transmission culturelle chez les Premiers peuples comme dynamique de mieux-être et d’empowerment – UQAC.

*Simultaneous interpretation (French-English; English-French) will be available*

Liens utiles | Useful links

Inscriptions | Registration
Note: the registration website is in French only – if needed, please contact info.nikanite [at] uqac.ca for assistance.

You may also register in person – the registration desk at the main UQO campus is right next to the room where our symposium is held (« Grande salle », room C-0071-72), and will be open at the following times:
Suday May  26th, from 2:00pm-6:00pm
– Monday May 27th – Friday May 31st, from 7:30am-6:00pm
Please note t
he desk is usually at its busiest from 7:30am-10:30am.

Programme | Program
English version :
ACFAS2019-618-Prog-IndigenousLanguagesSymposium
Version française:
ACFAS2019-618-Prog-ColloqueLanguesAutochtones

Informations utiles | Useful information
Note: the ACFAS website is in French only. For assistance, please contact info.nikanite [at] uqac.ca

PARTENAIRES | PARTNERS

4 réflexions sur “ Langues autochtones à l’ACFAS 2019 | Indigenous Languages at ACFAS 2019 ”

1. Bonjour,

Je suis un étudiant des cours aux adultes CREA de Uashat pour une obtention d’un DES et je suis détenteur d’un AEC en langue & culture innue (99.

Est-ce qu’un étudiant peut s’inscrire à votre colloque

2. Thank you for your interest in our symposium.

To answer your question, the Université du Québec en Outaouais main campus address is:

283 Boul Alexandre-Taché, Gatineau, QC J8X 3X7, Canada

We look forward to you joining us.

Les commentaires sont fermés.